Sjokolademuffins

En ny bursdagsfeiring betyr en ny mulighet til å leke litt med baking. Bursdagsjenta ønska seg sjokolademuffins, så jeg valgte å gjøre litt ut av dem.

20151017_190002

Naturligvis glemte jeg å ta med ordentlig kamera på fest, så her får vi klare oss med kornete mobilbilder.
OBS! Jeg brukte begge kremene denne gangen, og doblet derfor muffinsoppskriften fra det som står her.

Ingredienser:

Muffins (gir 12 store):
150 g mykt smør
150 g sukker
2 egg
50 g kakao
200 g mel
2 ss bakepulver
2 ss vaniljesukker
1,5 dl melk

Roxkrem (til 12 muffins):
3 dl kremfløte
ca 90-100 g rox-karameller
Farge hvis du vil, jeg brukte ca 1 tannpirkerspiss med Wilton Pink pastafarge

Sjokoladekrem (til 12 muffins, blir gjerne litt til overs):
3 dl kremfløte
200 g sjokolade. Her kan du bruke den sjokoladen du selv vil, jeg brukte vanlig Freia melkesjokolade.

Bringebærpulver:
ca 200 g frosne bringebær

Jeg valgte også å ha med hvit sjokolade.

Start dagen før med kremer og bringebærpulver. Sett stekeovnen på 80°C varmluft. Knus de frosne bringebærne dine så de blir i små biter, og fordel dem utover et stekebrett kledd med bakepapir. La bærne stå i ovnen i noen timer. Selv satte jeg dem i ovnene på kvelden og lot dem stå med ovnen på i ca tre timer. Så skrudde jeg av ovnen før jeg la meg, men lot bærne bli stående på restvarmen i ovnen.

Mens de står og godgjør seg, starter du på kremen. Ha fløten for hver krem i hver sin kjele og sett varmen på maks. Fløten skal såvidt kokes opp. Med en gang du ser det boble tar du fløten av varmen og tilsetter rox eller sjokolade. Dette kan gjerne gjøres samtidig. Ha «smakssetteren» din i den varme kjelen. Sjokoladen rører du forsiktig med en slikkepott til du har en jevn og fin. Til roxkremen kan du bruke det røreredskapet du selv foretrekker, jeg valgte en liten ballongvisp. Når krembasene er jevne setter du dem i kjøleskapet. Der kan de gjerne stå over natten, men minst 6 timer.

Når bærne er ferdig tørket tar du dem av bakepapiret og legger dem i en beholder, denne skal i fryseren.

Så må muffinsene lages. Pisk smør og sukker hvitt, dette krever ca 5 min med maskin. Pisk så inn ett og ett egg. Sikt inn det tørre vekselvis med melk. Begynn og avslutt med det tørre. Fordel røra i 12 stor muffinsformer. Stekes ved 180°C i ca 15 minutter.

Mens muffinsene kjøler seg ned, pisker du kremene. De skal piskes til de holder formen, men pass på å ikke piske for lenge, da kan de skille seg. Dekorer slik du selv ønsker. Jeg lagde roser ved hjelp av 1M-tip fra Wilton. Youtubefilm som viser hvordan du lager roser finner du her. Pass på at muffinsene er kjølt godt ned før du gjør dette, ellers vi kremene smelte.

Hakk to striper hvit sjokolade (ca 40 g) og ha det på midten av sjokoladerosene dine. Sjokolademuffins med sjokoladekrem er nå ferdige!

20151018_105259

Lag ferdig bringebærpulveret ditt. Nå skal de tørkede bærne være frosne og fine. Bruk en blender/stavmikser til å blitze dem godt. Sikt dette produktet over i en skål. Det vil fremdeles være litt for grovkornet. Det jeg så gjorde for å få fint pulver på muffinsene var å ha det nesten ferdige pulveret i en helt vanlig tesil. Da vil en del bli liggende igjen i sila, dette skal kastes. Du vil sitte igjen med et fint lag med dusting over roxkremen din.

IMG_20151018_104730

Legg igjen en kommentar